ΟΜΑΔΑ ΚΛΟΥΖ
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού, ξεκινήσαμε στην τάξη μας ένα νέο παιδαγωγικό πρόγραμμα με τίτλο «Το Δεντρόσπιτο με τα Ζωάκια των Δικαιωμάτων». Πρόκειται για μια σειρά δράσεων που στοχεύουν στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, του σεβασμού και της συνεργασίας, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες προσαρμοσμένες στην ηλικία των παιδιών.
Στην πρώτη μας συνάντηση γνωρίσαμε τα «ζωάκια των δικαιωμάτων» και συζητήσαμε τι σημαίνει η λέξη δικαιώματα: ανάγκες και ελευθερίες που όλοι οι άνθρωποι και φυσικά τα παιδιά πρέπει να έχουν και να προστατεύονται. Μιλήσαμε για μερικά βασικά δικαιώματα, όπως το δικαίωμα στην οικογένεια, στο φαγητό, στη μάθηση, στο παιχνίδι, στην ελευθερία της έκφρασης, καθώς και στο να μη δέχεται κανένα παιδί πόνο ή κακομεταχείριση.
Κάθε ζωάκι του προγράμματος αντιστοιχεί σε ένα διαφορετικό δικαίωμα και συνοδεύεται από μια μικρή ιστορία και ένα τραγούδι, τα οποία θα μάθουμε σταδιακά. Μετά από κάθε παρουσίαση, τα παιδιά συμμετέχουν σε παιχνίδια, δραστηριότητες και συζητήσεις σε κύκλο (συνέλευση), όπου εξασκούνται στο να μιλούν, να ακούν και να λαμβάνουν αποφάσεις ως ομάδα. Κάθε απόφαση που συμφωνείται συλλογικά θα καταγράφεται σε μια καρτέλα με το αντίστοιχο ζωάκι και θα αναρτάται στον χώρο της τάξης μας.
Στο πλαίσιο της πρώτης μας θεματικής, μιλήσαμε για το δικαίωμα στο όνομα και στην ταυτότητα. Γνωρίσαμε τον γάιδαρο Έτσιμελεν και ακούσαμε την ιστορία και το τραγούδι του.Με αφορμή την ιστορία του τα παιδιά έμαθαν τι σημαίνει ληξιαρχείο, πώς δηλώνονται τα ονόματα, πώς μπορεί να αλλάζει ένα όνομα ή ένα επίθετο σε κάποιες περιπτώσεις, και γιατί είναι σημαντικό να σεβόμαστε το όνομα που επιλέγει κάθε παιδί για τον εαυτό του. Συζητήσαμε επίσης το θέμα των υποκοριστικών ονομάτων και των παρατσουκλιών, εστιάζοντας στο ότι δεν χρησιμοποιούμε ποτέ ένα όνομα που δεν αρέσει στο παιδί.
Κατά τη διάρκεια της συνέλευσης, τα παιδιά εξέφρασαν ιδέες για το πώς θα ήθελαν να παρουσιάζονται τα ονόματά τους στον χώρο της τάξης μας, στο «ληξιαρχείο της τάξης». Πρότειναν στοιχεία όπως το όνομά τους, μια φωτογραφία ή ζωγραφιά και την ημέρα γέννησής τους. Αφού άκουσαν τις απόψεις όλων, κατέληξαν σε μια κοινή συμφωνία, η οποία θα αναρτηθεί στον τοίχο της τάξης και θα αποτελεί σημείο αναφοράς.
Αφού η συνέλευση ολοκληρώθηκε καταγράψαμε όλα μας τα στοιχεία και δημιουργησαμε το <<Βιβλίο με τα ονόματα>> ,το οποίο τοποθετήθηκε στο Ληξιαρχείο της Τάξης μας. Μέσα στο βιβλίο υπάρχουν στοιχεία όπως το όνομα, η ημερομηνία γέννησης, ο τόπος γέννησης, αλλά και το πώς θέλουν τα παιδιά να τα φωνάζουν. Φυσικά, τονίσαμε πως οποιαδήποτε στιγμή τα παιδιά μπορούν να αποφασίσουν πως δεν θέλουν να τους φωνάζουν με τα υποκοριστικά που διάλεξαν. Στην περίπτωση αυτή θα συμπληρώσουν την αντίστοιχη αίτηση για να αλλάξουν τα υποκοριστικό τους.
Στόχος μας μέσα από όλο το πρόγραμμα είναι τα παιδιά να μάθουν να συζητούν, να συνεργάζονται, να εκφράζουν τη γνώμη τους με σεβασμό και να αναγνωρίζουν τη σημασία των δικαιωμάτων ( των δικών τους και των άλλων).



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου